Car Trouble
The summer has flown by and we've made offers or inquired about 3 to 4 camping cars. We're looking at cars from the 1980s, which means we can get a Carte Grise Collection - collectable cars, which, ironically, means that the cars have lower insurance value. Brands like Renault, Mercedes, Peugeot, and Citroën from that period all have incredibly stable motors that can easily run up to 400,000 kms in their lifetime and still keep chugging along. Since the early spring we've had our heart set on a Mercedes Hymer 540 series.
Each time we find a vehicle that has all the amenities that we're looking for (not too old, not too many miles above 200,000 max, Carte Grise Collection, not more than 5 meters long, ideally fitted with solar panels and bike rack) we contact the owner for more photos and try to set a date to visit the car.
In late August, after celebrating my birthday near Toulouse with Eric's family, we drove to see a Mercedes Hymer that was for sale. It seemed like destiny. The young couple were driving around the country and would be near Toulouse on our precise travel dates. The car was a bit newer than we were originally looking for - 1992, instead of 1980s - but that meant assisted direction and stabilisers for the car when parked, among other more modern updates. It was slightly out of our budget but we felt good about it, made an offer, and waited for the couple to arrive back home to make a decision. Unfortunately, someone in their hometown had made an offer and we lucked out.
Each time we find a car that strikes our fancy, it's like an emotional rollercoaster. Your hopes get high, as you start dreaming of how you'd organise your dishes in the cabinets, what modifications would need to be made, where you'd sit and read at night. And then there's always something that happens; either the car is sold, the pictures reveal a big patch of rust, or the price is too high. And boom, the high becomes a low.
No matter what, we always tell ourselves that the right one will come along.
- Lise
La recherche de notre future maison roulante prend des airs de cours magistral !
Comme on part de zéro, on se pose plein de questions quant au choix du meilleur véhicule, et à chaque fois que l’on pense avoir trouvé le meilleur compromis taille/prix/mécanique etc., on change complètement d’avis en lisant les annonces pour VW T2/T3, Peugeot J7 et autre. Et ce n'est que pour le porteur. Après il faut choisir parmi les différents intérieurs, Hymer, Chausson, Notin...
Quelques soient nos questionnements et revirements, on en revient toujours à quelques essentiels, et c’est la marque Hymer qui a nos préférences. Et même si l'on adore les modèles des années 70/80, nous avons aussi pris contact avec des vendeurs pour des modèles des années 90.
Nous sommes allés visiter quelques camping-cars et avons même fait une offre cet été sur Montauban. Malheureusement il a été vendu très rapidement à quelqu’un de la région. Note pour plus tard : il faut être sur le coup ! Un camping-car en bon état et au bon prix part en une semaine.
Nous ne sommes pas pressés, malgré les hauts et les bas nombreux nous savons que le bon nous attend quelque part. On ne désespère pas encore donc ! Et puis les prix sont toujours plus hauts en période estivale, octobre devrait donc être un meilleur mois. Et au pire, ce sera une tente et deux sacs de couchages ! (En voyant le regard que me jette Lise à la lecture de cette phrase, j’ai intérêt à trouver un camping-car rapidement, moi ! La tente ne semble finalement pas être une option !) Il est vrai que nous allons passer un an sur les routes, il faudra pouvoir dormir, nous doucher, cuisiner.. bref, pour un minimum de confort, un petit camping-car sera l’idéal.
- Eric